Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نمایش تراس به کارگردانی مسعود کرامتی این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته و نقد و نظرهای بسیار متفاوتی را برای خود به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نمایش تراس به کارگردانی مسعود کرامتی این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته و نقد و نظرهای بسیار متفاوتی را برای خود به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تراس در همین سال‌های پیش به کارگردانی محمدرضا خاکی در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا شد و حالا یکبار دیگر مسعود کرامتی بازیگر و کارگردان قدیمی تئاتر کارگردانی آن را بر عهده گرفته و در آن از حضور بازیگران خوبی بهره می‌برد، بازیگرانی که هر کدام برای خود مخاطبان بسیار زیادی را به سالن نمایش می کشانند.

تراس یک نمایش کمدی است که در آن جدایی، گسست و بی ارتباطی آدم‌ها در روزگار ما بررسی می‌شود. اینکه هر یک از ما در جزیرۀ تنهایی خویش گرفتار است و انگار اگر هم بخواهد با دیگران باشد؛ امکانش فراهم نیست.

تراس در زیر لایه حکایت از یک وضعیت تراژیک نیز می‌کند؛ چنانچه مدام از ترس‌ها و گریز‌های ناگزیر می‌گوید، تاکید بر زبان نافهمی و کژفهمی‌های آدمیان با وجود سواد و وسایل ارتباطی بیشتر می‌کند اینکه آدم‌ها زبان حال همدیگر را نمی‌فهمند و گویای بی ارتباطی و گسست به عنوان یک رکن و پایه رفتاری در میان آدم‌های این روزگار است.

نمایشنامه «تراس» سال ۱۹۹۷ توسط ژان کلود کری­یر نوشته شده؛ آن هم به دست نویسنده‌ای که برای مخاطبان ایرانی شناخته شده است. او یک همسر ایرانی دارد و با خانوادۀ نهال تجدد اهل فرهنگ و هنر پیوند خورده است بنابراین می‌توان در نگاه و قلمش تاثیر عرفان و ادب ایرانی را به راحتی لحاظ کرد.

در این متن ما به گونه‌ای دچار نفرین بابل می‌شویم، نفرینی که ریشه در گذشتۀ بشر دارد. برج بابل ساختمانی است که در سفر پیدایش به آن اشاره شده‌است. هم‌اکنون این برج نابود شده‌است.


در سِفر پیدایش، داستان برج بابل به عنوان افسانه اصلی علت پیدایش زبان‌های مختلف دانسته می‌شود. طبق این داستان، پس از سیل عظیم، مردم به یک زبان صحبت می‌کردند. آنان به سمت شرق حرکت کردند و به سرزمین (بابل) رسیدند. در آنجا، آنان توافق کردند که برجی بلند بنا کنند تا به بهشت برسند. خداوند زبان آنان را مختلف قرار داد تا حرف یکدیگر را نفهمند و آنان را در زمین پراکنده ساخت.

اتین (احمد ساعتچیان) و مادلن (مونا فرجاد) در آستانه‌ی جدایی هستند و باید برای خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند مستاجر جدیدی پیدا کنند. ورود افرادی که متقاضی اجاره‌ی خانه هستند، زمینه ساز داستان‌های «تراس» است. این داستان‌ها و این خانه که بیانگر برج بابل هست به گونه‌ای از نفرین بابل می‌گوید، چون هیچ زبان قابل درکی در بین این آدم‌ها نیست؛ بنابراین این ورودیه‌های بی شمار هست که روابط را برایمان آشکار می‌کند که چقدر همه چیز افسار گسیخته و بی پروا دچار فروپاشی شده اند.

ژان کلود کری­یر دارد ذهن و روان ما را به چالش می‌کشد که چرا باید دنیای امروز چنین دردمندانه شاهد جدایی‌ها و گسست‌ها باشد؟! این همان پرسش بنیادینی است که شیرازۀ تراس را شکل می‌دهد. شاکله‌ای که در آن کمدی و طنز چیره می‌شود بر همه چیز و البته این‌ها خود رفته رفته آن مفاهیم تلخ و غیر قابل تحمل را هم برایمان باورپذیر و هم تحمل پذیر می‌گرداند. به هر روی جهان امروزی به دنیال القای روابط اجتماعی و زندگی گروهی نیست.


شاید مادلن از خود می‌گریزد و مرد دوم که در راه است؛ فقط یک بهانه و انگیزش خود خیالانه برای بهبود شرایط هست، اما در باطن هیچ دگرگونی‌ای برای او و دیگران قابل تصور نیست. شخصیت آستروک (با بازی سیدجواد یحیوی) با این گفته: «آینده مال خانه بدوش هاست»؛ دارد بر این پیام و پیامد این همه گسست صحه می‌گذارد. ما دچار روان پریشی و روان گسستی می‌شویم.

روان‌های ما خواهان تنهایی اند و دلمان نمی‌خواهد دیگری را در کنارمان باور کنیم و ترجیحا دوست داریم که تنها زیست کنیم و این نوعی روان گسستی است که دقیقا خلاف آمد زندگی اجتماعی انسان هست. ماهیت انسان با گروه و حضور دیگران هویت می‌یابد و در این خلا و تنهایی ناشی از آن، می‌توان ناامیدی و روان پریشی را تصور کرد. درکی از اپیدمی یک درد گریز از دیگران که تنها درمانش نیز آشتی دوباره و حضور در میان جمع است.

مجموعه‌ای از آدم‌های سرگردان که می‌آیند و می‌روند که گوشه‌هایی از درد‌های همگانی را برایمان تصویرسازی کنند و این همان تصور ناممکن هست که با بروز چند نمونه ما را در مقابل این رویداد ناامید می‌کند که بشر دچار چه بدبختی بزرگی شده است و اگر این درد و دردمندی را باور کنیم؛ نسبت به این رویداد و پیامدش خود را واکسینه کرده ایم و دیگر می‌دانیم به هر قیمتی شده باید که در زمینه ارتباط با دیگران بکوشیم وگرنه این تنهایی به نوعی صحه گذاشتن به اضمحلال حس و حالت حقیقی و ژرف انسانی است.

ساختار ساده داستان تراس که روایت کننده زندگی زوجی در شرف جدایی است که این در واقع پیرنگی برای بیان دغدغه‌های دیگر می‌شود، و در آن خانه‌ای برجسته می‌شود که در تراس آن موضوعات جوامع غربی و به نوعی درد‌های مشترک انسان امروز نقد و بررسی می‌شود. اتفاقاتی که فقط در آن نقطه از خانه به وقوع می‌پیوندد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تماشاخانه ایرانشهر مسعود کرامتی اصغر نوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۴۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم کوتاه، زبان مختص خود را دارد/ «قضاوت» برآمده از تجربه زیسته

آریا گازُر نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «قضاوت» با اشاره به این‌که این اثر حاصل تجربه زیسته او است، به خبرنگار مهر گفت: در هنرستان صدا و سیما درس می‌خواندم و این ایده در واقع از زمان هنرستان دغدغه من بود، مدیر این هنرستان به فیلم ها با سطح بسیار پایین که حداقل استانداردهای‌ فیلمسازی را نداشتند بها می‌داد و این موضوع از همان زمان برای من مساله شد؛ مدیر هنرستان ما به تعداد تولیدات توجه ویژه ای نشان می‌داد و بدون توجه به کیفیت بر کمیت و افزایش تولید تاکید و تظاهر می‌کرد به بچه ها اهمیت می‌دهد اما اهمیتی نمی‌داد و صرفا می‌خواست از میزی به میز دیگر برود.

وی در رابطه با چالش های تولید این فیلم کوتاه، عنوان کرد: در یک سکانس از این فیلم، پلیسی با در دست داشتن لیوان چایی از جلوی دوربین عبور می‌کند، از ناجی هنر با من تماس گرفتند که پلیس در آن حالت و لیوان چایی به‌دست نباید از جلوی دوربین عبور کند. همچنین کار را با دوربین حرفه ای ضبط کردیم که می‌شد با دوربین ساده تری انجام داد اما این تصویربرداری منجر به افزایش کیفیت اثر شد.

این کارگردان با اشاره به‌ این که روند تولید این فیلم کوتاه حدود ۳ ماه زمان برده است، افزود: فیلم در همان هنرستان محل تحصیل من ضبط شده است و حدودا ۲ روز فیلمبرداری داشتیم اما ایده این کار دو یا سه سال در ذهنم بود و فیلمنامه را قبل تر نوشته بودم اما پایان بندی آن در حین این پروژه تغییر کرد و کارهای اداری آن ۲ ماه زمان برد.

وی با تاکید بر اینکه فیلم کوتاه خود یک سینمای مستقل است، بیان کرد: فیلم کوتاه به عنوان یک سینمای مستقل، زبان مختص خود را در جهان دارد و اینکه برخی تصور می‌کنند فیلم کوتاه می‌تواند پله ای به سمت سینمای بلند باشد نباید تنها راه ورود به این عرصه باشد. باید توجه شود ما در قبال فیلم کوتاه پاسخگو هستیم و نباید آن را تنها به شکل یک تمرین ببینیم. باید در فیلم کوتاه پیام را در کوتاه ترین شکل ممکن بگوییم و خیلی خوب است فضای فیلم کوتاه ژانرهای مختلف را تجربه می‌کند و امیدوارم به سمت کوتاه حرف زدن حرکت کند.

گازر در پایان ضمن اشاره به اینکه مدتی درگیر اجرای تئاتر بوده است، مطرح کرد: برای ساخت فیلم کوتاه سرمایه عامل تعیین کننده ای است و با توجه به اینکه فیلمنامه و طرح فیلم بعدی‌ام را در پرتال ثبت کرده ام، منتظر بررسی توسط انجمن سینمای جوانان هستم و امیدوارم به زودی فیلم بعدی را کار کنم.

«قضاوت» اولین تجربه کارگردانی آریا گازر محسوب می‌شود که در ژانر کمدی و به شیوه فیلم در فیلم ساخته شده است.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از بازیگران: محمد مرغجویی، حمید رضازاده، آریا گازر، امین وکیلی، تدوین: هومن نشتایی، مدیر فیلمبرداری: علی احسانی، صدابردار: حسن شبانکاره، دستیار اول کارگردان: علی ویلان، مجری طرح: فواد رضایی، عکاس: اشکان دانشمند، طراح گرافیک: امیررضا تقوی، گریم: سمیه هامون، اصلاح نور و رنگ: مهران دوستی.

کد خبر 6092321 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان
  • فیلم/ مرحوم مسعود اسکویی از زبان مسعود اسکویی
  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • CPU چیست؟ به زبان ساده و نحوه کار
  • فیلم کوتاه، زبان مختص خود را دارد/ «قضاوت» برآمده از تجربه زیسته
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • تعریف حباب قیمت به زبان ساده + فیلم
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود